Beskrivelse av løpet

Dette er en beskrivelse av hvordan løpet vil oppleves for deg som deltager.

Før løpet

Vi anbefaler alle deltagere å booke overnatting i Eidfjord fra fredag 2. september til søndag 4. september. Du finner en oversikt over de ulike overnattingsmulighetene her. Under registreringen fredags kveld eller lørdag morgen får du utlevert en pose med ditt startnummer på. Posen er en special needs bag, denne kan du om du ønsker fylle med nye løpesko, favorittdrikke eller mat du liker spesielt godt. Denne special needs bagen vil du få tilgang til ved matstasjon Fossli etter ca 21 km. Deretter blir den transportert til målgang i Øvre Eidfjord. Du kan få transportert en pose med skobytte til Simadal og/eller til Hjølmaberget. Oppgi dette ved registrering.

Hardangervidda Marathon 2013. Foto: Agurtxane Concellon

Hardangervidda Marathon hel og halv distanse
Løpet starter i Eidfjord sentrum klokken 10:00 for hel distanse og kl 12:00 ved Måbø museum for halv distanse.
De første 9 kilometerene inn Simadalen er på asfalt og i flatt terreng langs den vakre fjorden. Så starter en brutal klatring på 6 kilometer som tar deg 1200 vertikale meter over Hardangerfjorden. Terrenget er bratt og våt sti. Når du nærmer deg toppen av den lange bakken ser du isbreen Hardangerjøkulen på din venstre side. På toppen er terrenget vekselvis myr og fin sti. Etter noen kilometer på platået passerer du en liten fjellgård.

Photo: Kai-Otto Melau

Terrenget ned mot Vøringsfossen er lett, men glatt. Ta det rolig i utforløpingen her. På Fossatromme blir det matstasjon for full distanse med tilgang til din "Special needs bag" og mulighet for å fylle opp sekken med ny mat og drikke. Når riksvegen er krysset er det nok en gang duket for en lang tung stigning. Halvmarathonløperene som starter i Måbødalen og løper opp de bratte Måbøgaldane vil komme inn på samme løype her. Denne stigningen vil av mange oppleves som den tyngste delen, myrene suger kreftene ut av beina og livet føles igjen meningsfylt. Spar krefter og motivasjon til dette partiet. Etter noen kilometer i myr flater terrenget ut og blir gradvis lettere, de siste kilometerne til matstasjon Hjølmaberget er flate. Utforløpingen ned Hjølmodalen er anatomi og smerte i skjønn forening, dersom du ikke er klar over at det finnes muskler på fremsiden av låret, vil du på vei ned dalen bli klar over at det finnes muskler der også. 

Photo: Kai-Otto Melau

Etter 6,5 km med utforløping på grusvei møter du på asfalten og du har 4 kilometer igjen, der de 2 siste er i flatt terreng inn til mål i Øvre Eidfjord. 

Målgang 2013. Foto: Agurtxane Concellon